Hoppa till innehåll

Inomhusbad Stockholm – Hälsosam träning i badbassängen

simmare i bassäng

Vill du komma igång och börja träna så är simning perfekt. Har du dessutom stela muskler eller någon skada är simning en skonsam träningsvariant. Du hittar flera inomhusbad Stockholm vilket gör att du kan träningssimma året runt. Det är aldrig försent att börja träna. Din kropp kommer att tacka dig senare när du blir äldre. Simning är något som du kan göra oavsett hur gammal du är. 

Hälsosam livsstil med inomhusbad Stockholm

Ju äldre vi blir desto stelare blir kroppen. Något som också förändras är att ditt hårfäste kanske drar sig bakom. Många fixar detta genom att göra en hårtransplantation pris som är en populär procedur. Precis som med ditt hårfäste kan du också förbättra din kropps hållbarhet. Det gör du enklast genom bra kost och träning eller rörelse i vardagen. Har du inte tränat innan kan du börja lite och sedan öka på allt eftersom. När du börjar simma kommer det att kännas jobbigt. Det är dock bra att komma ihåg att det blir lättare ju mer du simmar. 

Träna olika muskelgrupper

Ett sätt är att börja simma på inomhusbad Stockholm då du tränar olika muskelgrupper samt att både senor och ligament får sträcka ut. Simning är även jättebra för dig som vill träna upp konditionen. Tack vare vattnets motståndskraft får du även styrketräning på köpet. Det går att likna vid löpning förutom att du undviker de hårda stötarna mot marken. Löpning kan ta hårt mot knäna vilket gör att simning är att föredra, speciellt om du har skadade knän. Kör du på rehab-träning kan det därför vara bra att simma då och då.

Skonsam träningsform

Den största fördelen med simning hos inomhusbad Stockholm är att det är en skonsam träningsform för människor. Har du slitna leder och muskler är simning perfekt. För äldre personer är det ett bra sätt att hålla sig aktiv på. Det går även att göra simning tillsammans med flera andra ifall det känns ensamt. Många inomhusbad Stockholm har grupper för äldre personer. Det gör att gympan och simningen sker i en anpassad takt. Vill du inte simma längder kan du testa på vattengympa. Det är en träningsform där du aktiverar hela kroppen. Du står på still på stället men använder både överkroppen och underkroppen. Det blir lite som att gå på gymet.

Olika träningspass hos inomhusbad Stockholm

Hos flera inomhusbad Stockholm finns det olika pass du kan boka. Det finns även utomhusbad i Stockholm som vi på sajten Vanadisbadet tipsar om. Vissa väljer att motionssimma medan andra är mer gympapass. Då jobbar du i vattnet med att till exempel springa. Det har även bevisats att simning hjälper till med syreupptagningen. Detta är på grund av att lungorna får jobba när du simmar. Efter att du har simmat kan det hjälpa att stretcha så att du inte får träningsvärk. Speciellt i början då kroppen kanske är ovan vid att använda vissa muskelgrupper. Innan simningen kan du också stretcha för att försöka undvika skador och sträckningar. Det är alltid bra att förbereda kroppen genom att värma upp. Du kan springa lite på stället som uppvärmning eller gå en promenad innan det är dags att hoppa i simbassängen.